Gyógyfutár

Gyulladáscsökkentő étrend

Napjainkban egyre több ember küzd különféle akut vagy krónikus gyulladással, amelyek gyengítik szervezetünk immunrendszerét  és súlyosabb betegségeket is okozhatnak mint például szív- és érrendszeri problémák vagy rák . Fontos tehát, hogy az orvosi kezelések mellett az étrendünkkel is támogassuk szervezetünket a gyulladások leküzdésében, illetve a megelőzésben.

Szakértők szerint a gyulladáscsökkentő diéták jó hatással vannak a szív- és érrendszeri betegségekre, a magas vérnyomásra, enyhítik az ízületi gyulladásokat, növelik az immunrendszer ellenálló képességét, továbbá a cukorbetegség megelőzésében is segíthetnek. Ezen felül természetesen súlyunkra is hatással van a diéta, segít megszabadulni a felesleges kilóktól, illetve az ideális testsúlyt megtartására is alkalmas.

A gyulladáscsökkentő diéta alapelvei

Immunrendszerünk a kor előrehaladtával, betegség miatt, vagy egészségtelen életmód következtében legyengülhet. Ennek elkerülése érdekében érdemes antioxidáns hatású vegyületeket fogyasztani. A diéta lényege és az egészséges immunitás egyik alapköve nagy mennyiségű zöldség és gyümölcs fogyasztása. Kiemelten jótékony hatásúak: citrusfélék, cseresznye, meggy, áfonya, sárgabarack, sárgadinnye, dinnye, kelkáposzta, hüvelyesek, retek, cékla, sütőtök, hagymák (a fokhagyma enyhe vérnyomás problémák esetében is gyógyír).

Továbbá ajánlott magvakat (dió, mogyoró, mandula) és halat fogyasztani, melyek Omega 6 és Omega 3 zsírsavakat tartalmaznak. Az olajok közül a halolaj mellett az olívaolaj a legjobb választás.

Fehérjékből az alacsony zsírtartalmúakat kell előnyben részesíteni (fehér húsok), szénhidrát bevitelünket pedig teljes kiőrlésű gabonafélékből próbáljuk fedezni. Tejtermékek közül is az alacsonyabb zsírtartalmúakat részesítsük előnyben.

A cukor csökkenti az immunrendszer aktivitását, így fogyasztása kerülendő.

A napi folyadékbevitel 2,5-3 liter legyen, főleg víz, illetve zöld tea formájában.

Ájurvédikus rövid kúra

Az ájurvéda az indiai kultúra több ezer éves hagyományokra épülő élettudománya. Nagy hangsúlyt fektet a betegség megelőzésre és a hagyományos orvoslásra. Az ájurvédikus kúrák közt is van gyulladáscsökkentő diéta, melynek alapelve, hogy fehérjebevitel hiányában, a szervezetünk a többlet kalciumot igyekszik a csontszerkezetbe beépíteni. Fehérjéből tehát a lehető legminimálisabbat ajánlott fogyasztani, a napi kalcium bevitel reggel-este 500-500 mg legyen.

 

A kúrával kompatibilis és alacsony fehérjetartalmú alapanyagok:

Zöldségek: cékla, tökfélék, zeller, krumpli, répa, karalábé, retek, hagyma, paprika, paradicsom, karfiol.

A gyümölcsök többsége, kivéve a banánt.

Gabonafélék: rizs, árpa, hajdina, köles

Olajak: olívaolaj, repceolaj, napraforgóolaj

 

Kommentek


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

| Regisztráció


Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az NLCafé-ra!